








A hidrosztatikus szivattyúk feladata az, hogy folyadékáramot hozzanak létre, azaz folyadéktérfogatot szorítsanak ki.
A szivattyú folyadékot szív fel, többnyire egy tartályból, és azt a szivattyú nyomóoldali kivezetéséhez továbbítja.
Onnan a folyadék a hidraulikus rendszerbe kerül, s az egyes vezérlő elemeken keresztül eljut egészen a fogyasztóig. A fogyasztó ellenállást jelent a folyadék számára.
Ennek az ellenállásnak megfelelően nyomás keletkezik a folyadékban, s ez akkorára növekszik, amekkora ezeknek az ellenálló erőknek a legyőzéséhez szükséges.
A nyomás a hidraulikus térben csak később alakul ki. Azoknak az ellenállásoknak a függvényében történik, amelyek a folyadékáramnak útját állják.
Tekinthetjük a folyadékoszlopot folyékony tolórúdnak is, amelyhez a szivattyú adja meg a szükséges erőket.
A hidrosztatikus szivattyúk és hidromotorok hidrosztatikus energiaátalakítók.
Minden hidrosztatikus energiaátalakító közös tulajdonsága, hogy a mechanikai munkát folyadékáram nyomásává alakítja át, illetve fordítva.
Ennek az átalakulásnak az elérésére, a szerkezeti kialakítás oldaláról nézve, többféle lehetőség is van.
Térfogatközrezárás (általában)
Fogaskerekes energiaátalakító
Radiáldugattyús energiaátalakító
Csúszólapátos energiaátalakító
Ferdetengelyes axiáldugattyús energiaátalakító
Ferdetárcsás axiáldugattyús energiaátalakító
Mivel ezek a gépek továbbnyomják, azaz kiszorítják a folyadékot, térfogatkiszorítás elvén működő energiaátalakítóknak nevezzük őket.
Ezeket az energiaátalakítókat 5 alaptípusra osztjuk fel:
1. Fogaskerekes szivattyú / Fogaskerekes motor
2. Csúszólapátos szivattyú / Csúszólapátos motor
3. Radiáldugattyús szivattyú / Radiáldugattyús motor
4. Axiáldugattyús szivattyú / Axiáldugattyús motor
5. Csavarorsós szivattyú
A hidrosztatikus teljesítményátvitel előnye más átviteli módokkal szemben egyebek között az aránylag nagy teljesítménysűrűségben rejlik. A teljesítménysűrűségben itt egyet jelent az üzemi nyomással.
Felhasznált szakirodalom: Mannesmann Rexroth, „Mit kell tudni a hidraulikáról”
Napjainkban már nem is találunk olyan gyárakat, üzemeket, vagy hengersorokat, melyek ne lennének valamilyen hidraulikus felszereléssel ellátva.
Ma már el sem tudjuk képzelni emellett az óriási termelési volumen mellett, hogy ilyen, egyszerűen egy gombnyomásra reagáló hidraulikus szerkezetek nélkül mit is kezdenénk.
Cégünk szakterületéből adódóan nem fogunk külön kitérni arra, hogy egyes iparágak hogyan, mi módon hasznosítják a hidraulikát.
Jelen cikkünk természetesen az önjáró gépek hidraulikus szerkezeteiről szól.
Az önjáró gépek esetében igen fontos, hogy a hajtóerő forrását és a teljesítmény-leadást mindig a lehető legrövidebb, és a lehető legkisebb veszteséggel járó úton kell összekötni egymással.
A legkorszerűbb építőipari gépek esetében a hidraulikus energiaátvitel a legegyszerűbben oldja meg ezt a régi problémát. Mivel különösen mozgékony és sokoldalú gépekről van szó, így ezt a mechanikus problémát csak a folyékony energiaátvitel tetszés szerinti vezethetősége, és a mozgó részek számára rugalmas vezetékek segítségével lehet megoldani.
no images were found
A közvetlen teljesítmény-leadást legjobban a kotrógépek szemléltetik. Ezeknek a gépeknek a robotszerű mozgása az egyén manuális erejének hidraulikus megsokszorozását jelentik.
Az építőipari gépek esetében a hidrosztatikus hajtóműveknél a hidraulika teljes mértékben érvényesíti nagy előnyét: a menetsebességnek és a vonóerőnek a fokozat nélküli és tág határok közötti változtathatóságát.
A gépek ezen területein fennálló sokfélesége és ezzel a hidraulika alkalmazási lehetőségeinek sokfélesége szinte kimeríthetetlen.
Felhasznált szakirodalom: Mannaesmann Rexroth, “Mit kell tudni a hidraulikáról”
Alább a Vammas RG 14 típusú munkagép paramétereiről olvashatsz:
(nagyításért kattints a képre)
Tömeg
Alapgép extra felszerelések nélkül 14.000 kg
Hátsó tengelysúly, alapgép 9.300 kg
Elülső tengelysúly, alapgép 4.700 kg
Méretek
Fordulási sugár a kerék külső élén 10.000 mm
Motor
Valmet 611 CS, hathengeres , Dízel
Teljesítmény 106 kW/40 r/s, (144 LE/2400 r/min) DIN
Legnagyobb forgónyomaték 520 Nm/27 r/s, (52 kpm/1700 r/min) DIN
Váltó
Clark power shift váltó. Nyomatékváltó lock-up kuplunggal
Sebességek különböző sebességállásokban előre-hátra:
sebességzóna | I | II | III | IV | V | VI |
Lassú | 4 | 9 | 16 | |||
Gyors | 12 | 26 | 43 |
Fék
Hidraulikus légsűrítős dobfék minden meghajtókeréken
Kézifék: sűrített levegővel nyíló tárcsafék a váltó tengelyén
Kiegészítés
Üzemanyagtartály 215 l
Első tengely
Ingatípusú, 13 °-os szögben billen mindkét irányba
Az első kerekek 25°-os szögben billennek mindkét irányba.
Hidraulika
Kettős fogaskerekű pumpa. Nyomás kb. 8 MPa (80 kp/cm2)
Vezérlés
Saját hidraulikus pumpával működő hidrosztatikus vezérlés
Gumiabroncsok
Gyárilag 13.00 x 24/12 ply
Sűrített levegő nyerhető a gumiabroncs felfújásához ill. sűrített levegővel működő csavarkulcshoz
Alváz
Acéllemezekből és acélprifilokból hegesztett szerkezet
Pengelemez
Laminált acéllemez.
Hossz x magasság x vastagság: 3620 x 660 x 20 mm
Penge
Az alapfelszerelésként a gépen lévő penge hossza 3650 mm, lyukelosztás: 290 mm
Tolólap
Védőberendezés akadályozza meg, hogy a penge sziklának vagy útburkolatnak ütközve sérüljön.
A vonóhorog lengéscsillapítóval felszerelt, amely kiold, ha a penge akadályba ütközik
A pengelemez mozgása
Oldalra a kerekeken kivülre talajszinten 2850 mm-re tolható el
A legnagyobb dőlésszög vízszintes helyzetből felfelé 65 °
A legnagyobb dőlésszög vízszintes helyzetből lefelé 18 °
Felemelhető a talajszint felett a tengely alatt 320 mm-re
A penge vágószöge hidraulikusan szabályozható 35° … 100°
Kabin
Zajszint kb. 80 dB (A).
A fűtőberendezésben a levegőmennyiséget fokozatok nélkül lehet szabályozni, légszűrővel felszerelt
Pantográf típusú ablaktörlő az első szélvédőn, a hátsón normál
Az első és hátsó ablakokon ablakmosóberendezés
Elektromos rendszer
Feszültség 24 V
Váltóáramtöltő 870 W
Indítómotor 4,5 kW
A hidraulika szó a görög „hydor” szóból származik, a jelentése víz.
A hidraulika fogalmán mozgásoknak és erőknek, folyadék segítségével történő átvitelét és irányítását értjük.
Ez a folyadék leggyakrabban ásványolaj, de lehet víz, vagy olaj-víz emulzió is.
A folyadékok mechanikája, tehát a hidromechanika a következő területekre oszlik fel:
hidrosztatika: a nyugvó folyadékok mechanikája
hidrodinamika: áramló folyadékok mechanikája
A következő ábrával jól lehet szemléltetni az energia átalakulását hidraulikus berendezésekben:
(nagyításért kattints a képre)
A hidraulika mellett természetesen vannak egyéb lehetőségei is az energiaátvitelnek. Ilyen a mechanika, az elektromosság, az elektronika és a pneumatika is.
Ugyanakkor a hidraulikus meghajtás, és hidraulikus vezérlés mellett számos érv szól.
Vannak a hidraulikának sajátos tulajdonságai, melyekkel egyértelműen kitűnik más lehetőségek közül:
Egyszerűen elérhető a sebesség, az emelőerő, forgatónyomaték, stb. fokozat nélküli irányítása, vezérlés és szabályozása.
Nagy erők kis szerkezeti méret mellett, azaz nagy teljesítménysűrűség.
A kifejtett erő igazodik a terhelés nagyságához.
Egyszerű túlterhelés-védelem.
Éppen úgy alkalmas gyors, ellenőrizhető mozgásfolyamatokra, mint rendkívül lassú precíziós mozgásokra.
Az energiatárolás viszonylag egyszerűen megoldott, gázok segítségével.
A mozgás teljes terhelés alatt nyugalmi állapotból indulva történhet.
Felhasznált szakirodalom: Mannesmann Rexroth, “Mit kell tudni a hidraulikáról”
Miért fontos a sószórók nyári karbantartása?
Sokan feltették már ezt a kérdést, jellemzően azok, akik télen a síkosság-mentesítési szezon kezdetekor kapnak észbe és akkor kezdik el szereltetni gépeiket. Persze ilyenkor idő hiányában már nincs lehetőség a precíz munkára, mivel „tegnapra kéne főnök” szállóigével érkezik a nyáron a gépben maradt sótól összerothadt szóró adapter. Így csak fél megoldásokkal, tűzoltásokkal lehet életre kelteni az eszközt és működése bizonytalan, élettartama töredéke lesz a gyár által szavatoltnak.
Ennél van egy négy lépésből álló, sokkal jobb és kifizetődőbb megoldás!
Amennyiben ezeket a lépéseket a téli szezon végén megtesszük gépünk érdekében, egy megbízhatóan működő, hosszú élettartamú sószóró adapterrel tudunk nekivágni a síkosság-mentesítésnek, amellyel nem csak magunk számára kímélünk meg bosszúságot, de a megrendelőink felé is a megbízhatóságot sugározzuk.
Persze az is hozománya lehet a gondosan karbantartott adapternek, hogy kapacitásnövekedésünk miatt több munkát tudunk vállalni, ezáltal bevétel-növekedés keletkezik.
Talán az is hasznos információval szolgálhat sokak számára, ha a Vammas RG 14 típusú munkagépről néhány fontos, talán máshol nem szereplő információt itt közzéteszünk:
no images were found
Fő tevékenységi körünk a gépek, földmunkagépek, speciális munkagépek valamint gépjárművek teljes körű javítása, felújítása, szervizelése illetve hatósági műszaki vizsga elé állítása, igény esetén okmányirodai ügyintézéssel.
A 2143 Kistarcsa, Nagytarcsai út 6 sz. alatt modern, jól felszerelt javító műhelyet üzemeltetünk.
A szakszerű munkavégzéshez szükséges megbízható szakmai hátteret mérnöki- műszaki vezetésünk, nagy gyakorlattal rendelkező szakembereink biztosítják. Csapatunk tagjai szerelő, lakatos, esztergályos, villamossági szerelő, autószerelő mester és fényező végzettségű szakemberek.
Tudjuk, hogy Partnereink mindenben a legjobbat igénylik, ezért a legmodernebb technológiák mellett a legkiválóbb anyagokkal dolgozunk. A beszállítók többek között olyan világcégek mint az OMV, Volvo, Kuhn, vagy a Liebherr.
Ezeknek -az akár több éve is- kialakított kapcsolatainknak köszönhetően az alkatrészek, a speciális, vagy egyedi alkatrészek beszerzése, minőségi megfelelőssége biztosított.
Műhelyünkben illetve a megrendelőink telephelyén –típustól függetlenül- az alábbi munkagépek és azok esetleges adapterei, szerelékei javítását végezzük:
– kompaktorok
– gréderek
– homlokrakodók
– forgó-kotrók
– darálók, rosták
Úgy érezzük, munkatársaink megalapozott szakmai tudásával megfelelünk az új kihívásoknak. Így ügyfeleink részére mindig szakmailag kompetens segítséget tudunk nyújtani.
Tevékenységünk során alapvető célunk, hogy a beruházásokhoz, javításokhoz kiemelkedő színvonalú, pontos munkavégzéssel járuljunk hozzá.