








Az Unimog egy mozaikszó, a német “UNI versal-mo tor-G erät”, rövidítése, melyben a Gerät szó jelentése gép vagy eszköz.
Magyarul úgy fordíthatnánk, hogy Univerzális-motoros-egység.
A második világháború végén, 1945-ben készültek el az első Unimog vázlatok, melyet Albert Friedrich, a Daimler-Benz repülőgépmotorjainak korábbi tervezője alkotott meg.
Kifejezetten a mezőgazdaság számára tervezte, álló motorral. Jellemzőjük volt a négy azonos méretű kerék, és az összkerékhajtás, sebességük 50 km/h volt. Elöl már volt TLT, hátul vonóhoroggal, középen pedig raktérrel rendelkezett.
Ez a koncepció meghatározta a jövőben is hagyományos Unimog traktorokat.
Az első tesztjárművet 1946 végén készítették. Négysebességes váltóval rendelkezett, benzinmotorral, és a későbbi sorozatgyártású modellre nagyon hasonlító lejtős orral. Ezekben az időkben kapta a nevét is: Univerzáslis-motoros-egység, Unimog.
A fejlesztések során hamar kiderült, hogy a rajzok nagyon hatékony designnal készültek: erről tanúskodnak az első és hátsó tengelyek, a sebességváltók, az összkerékmeghajtás. A tervezők gyakorlati gondolkodását dicsérte a nyomtáv: 1270 milliméter, amely pontosan két sor burgonyának felelt meg. Számos funkciói tették az új járművet egyedivé, többek között a más mezőgazdasági gépekhez képesti viszonylag nagy sebesség, a sok szerelt tengely, a négykerék-meghajtás, a differenciálzár, és hogy az első és hátsó váz hasonló a teherautókhoz és személygépkocsikhoz. Ezek mellet további különlegessége volt az eszközök sokoldalú felszerelési lehetőségei, egy középső, oldalt és hátul.
A 1947-től már dízelmotorral üzemeltek a járművek, melyeknek sorozatgyártása 1948-ban, augusztusban kezdődött, a Boehringer vállalat gyárában, Göppingenben.
Az első négy prototípus Schwäbisch Gmünd-ben készült, míg az U5 (jelenleg a Hohenheim-i Mezőgazdasági Múzeumban látható) és az U6 típusokat (most Gaggenau-ban az Unimog múzeumban van kiállítva) Göppingenben szerelték össze.
A 70200-as sorozatból összesen 600 jármű készült. A márka védjegye, logója is végleges formát öltött: egy stilizált ökör fejét szarvakkal, díszített formájában egy “U” betűbe helyezték. Egyéb fontos jellemzői még a “Boehringer Unimog”-nak például a hat-lyukú felnik, a szegecsek, a rövid vonórúd, a hengeres külső hub, a lekerekített váz.
Kezdeti nehézségek természetesen akadtak, a mezőgazdasági gépek gyártói, és a gumiabroncs gyártók is nehézkesen és lassan vették fel az új Unimogokat a kínálatukba.
Majd a kereslet röpke két év alatt megnövekedett, és emiatt az Unimog kinőtte a Boehringer gyárat. A Daimler-Benz, Gaggenauban, 1950-ben vette át az egész projektet, a fejlesztés, a tervezés és a gyártás teljes folyamatát.
Érdekesség, hogy a Mercedes jól ismert jele, a Mercedes-csillag csak később, 1953-ban került fel a hűtőrácsra.
Ahogy nőtt a kereslet, úgy vált egyre nyilvánvalóbbá, hogy a kezdeti típus nem elég minden igény kielégítésére…
Vélemény, hozzászólás?